Pasilan peruskoulu ja päiväkoti Aurinkokello on vuonna 2020 järjestetyn kutsukilpailun voittaneen ehdotuksen kautta syntynyt opetuskortteli-kokonaisuus Helsingissä. Hanke tehtiin työyhteenliittymänä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimiston kanssa.
Rakennus sijoittuu Triplan pohjoispuolelle, tiiviisti rakentuvaan Ratapihakortteleiden kaupunginosaan. Tontti on rakentamisen määrään suhteutettuna pieni, jyrkässä rinteessä ja teknisesti haastava.
Arkkitehtoninen konsepti perustuu kaavassa olleen umpikorttelin muuttamisena siten että tontille iso rakennusmassa sopeutetaan mittakaavallisesti ja kaupunkikuvallisesti istumaan ympäristöön. Rakennuksen kaksi ensimmäistä kerrosta muodostavat kaupunkitilaan avautuvan rinteeseen uppoavan jalustan. Tämän päälle sijoittuu koulun piha ja sen keskellä rakennusmassa, johon sijoittuvat suurin osa luokkatiloista. Pihalta rakennus hahmottuu kolmikerroksisena ja helposti lähestyttävänä myös pienille oppilaille. Ratkaisun myötä piha saa auringonvaloa koko päivän ajan ja sieltä avautuu pitkät näkymät ympäröiviin puistoihin. Piha-alue kasveineen, leikkialueineen ja sinne johtavine istuskeluportaineen liittyy osaksi vaihtelevaa ja polveilevaa yhteistä julkista maisematilaa.
Erityisen merkittävä kaupunkikuvallinen rakennuksella on Höyrypuiston pohjoiseteläsuuntaisen puistoakselin päätteenä. Rakennus on istutettu tähän näkymään siten, että sen korkeampi osa on vedetty rauhallisesti pitkän näkymän taustalle. Tunnistettava rakennus kytkeytyy ratapiha-alueen historiaan ja Pasilan vanhaan koulurakennukseen rakennusmateriaalinsa punatiilen kautta. Koulun julkisivun kello ja aulan komsiopallo ovat taiteilija Outi Pieskin käsialaa.
Rakennuksen ulkoarkkitehtuurin materiaalimaailma jatkuu sisäänkäyntikerroksessa, jossa seinät ovat tiiltä. Sisätiloissa on suosittu puuta alakatoissa, kalusteissa ja seinäpinnoissa, joka ympäristöystävällisyytensä lisäksi vaikuttaa suotuisasti sisäilman laatuun. Luonnonmateriaalien ja sävyjen kautta on tavoiteltu rauhallista ja valoisaa tunnelmaa. Materiaalien käytöllä luodaan myös orientoitavuutta ja identiteettiä eri tiloihin.
Rakennuksessa keskeistä on luonnon valon hyödyntäminen niin ulko- kuin sisätiloissakin. Lounaispuolen lasiseinästä tulviva valo ja tilojen ryhmittyminen rakennuksen läpäisevän valoaukon ympärille on sisätilojen arkkitehtuuria merkittävästi muovannut ratkaisu. Ikkunapinta-alan suhde ulkoseinään on suuri, mikä on toinen keskeinen keino edistää valoisuutta sisätiloissa. Myös useat rakennuksen väliseinät ovat lasisia, mikä valoisuuden ohella, lisää myös yhteisöllisyyttä ja helpottaa kommunikointia eri tilojen välillä.
Suunnitelma huomioi erityisesti näkymät ja yhteydet Halkopiipunkalliolta koulun ja päiväkodin pihoille ja taustalla olevaan koulurakennukseen. Koulun pihatilat sijoittuvat lähes kokonaan koulun matalan osan katolle, jonne aurinko paistaa ympärivuoden. Myös päiväkodin leikkipiha on suhteellisen valoisa aamu- ja iltapäiväaikaan. Valoisuudella on merkitystä niin käyttäjien kuin kasvillisuuden viihtymiseen kattopihoilla. Runsas kasvillisuus ja näkymät vaikuttaa positiivisesti myös oppimisen tiloista ulos avautuviin näkymiin.
Helsingin kaupungin kasvatuksen toimialan tavoitteiden mukaisesti koulurakennuksen tilankäyttö on tehokasta, mutta samalla se tarjoaa monipuolisia tiloja myös alueen asukkaiden käyttöön. Pasilan peruskoulu on tuhannen oppilaan koulu, ja lisäksi rakennuksessa toimii 200 lapsen päiväkoti Aurinkokello.
Rakennuksen tilat ryhmittyvät selkeästi hahmotettaviksi kokonaisuuksiksi yhteisöllisiä toimintoja sisältävään kaksikerroksiseen jalustaosaan ja astetta yksityisempään korkeaan osaan, jonne sijoittuvat yleisen oppimisen korttelit.